Tillgänglighet för Vävnadsrådet
Vävnadsrådet står bakom den här webbplatsen. Vi vill att så många som möjligt ska kunna använda webbplatsen. Det här dokumentet beskriver hur Vävnadsrådet uppfyller lagen om tillgänglighet till digital offentlig service, eventuella kända tillgänglighetsproblem och hur du kan rapportera brister till oss så att vi kan åtgärda dem.
Hur tillgänglig är webbplatsen?
Vi är medvetna om att delar av webbplatsen inte är helt tillgängliga.
Länkarna nedan leder till detaljerad information om vilka tillgänglighetsproblem du kan möta i olika användningssituationer.
- Användning utan synförmåga
- Användning med nedsatt synförmåga
- Användning med nedsatt färgseende
- Användning med nedsatt finmotorik eller styrka
- Användning med kognitiv nedsättning
Vad kan du göra om du inte kan använda delar av webbplatsen?
Om du behöver innehåll från Vävnadsrådet som inte är tillgängligt för dig, men som är undantaget från lagens tillämpningsområde enligt beskrivning nedan, kan du meddela oss.
Du kan också kontakta oss på följande sätt:
- skicka e-post till info@vavnad.se
Rapportera brister i webbplatsens tillgänglighet
Vi strävar hela tiden efter att förbättra webbplatsens tillgänglighet. Om du upptäcker problem som inte är beskrivna på den här sidan, eller om du anser att vi inte uppfyller lagens krav, meddela oss så att vi får veta att problemet finns.
Tillsyn
Myndigheten för digital förvaltning har ansvaret för tillsyn över lagen om tillgänglighet till digital offentlig service. Om du inte är nöjd med hur vi hanterar ditt påpekande om bristande webbtillgänglighet eller din begäran om tillgängliggörande av innehåll kan du anmäla till Myndigheten för digital förvaltning.
Teknisk information om webbplatsens tillgänglighet
Den här webbplatsen är inte förenlig med lagen om tillgänglighet till digital offentlig service. Otillgängliga delar beskrivs nedan.
Innehåll som inte är tillgängligt
Det innehåll som beskrivs nedan är på ett eller annat sätt inte helt tillgängligt.
Bristande förenlighet med lagkraven
Problem vid användning utan synförmåga
Det finns två olika oklickbara bilder med alt-text ”Vävnadsrådet logo” på startsidan. Använd alt-text för logotypen på startsidan och låt den andra alt-text vara tom, t.ex. alt=””. Användare som är beroende av till exempel skärmläsare och punktdisplay behöver beskrivningar av allt innehåll som inte är text. Några bilder med texten PDF har alt-attribut men de saknar tydliga alternativa texter. Användare som är beroende av till exempel skärmläsare och punktdisplay behöver beskrivningar av allt innehåll som inte är text.
Inline styling finns där attributet style används i uppmärkningskoden, och bör undvikas. Använd inte style-attributet för att definiera stilmallar direkt i HTML-koden, eftersom ni då blandar uppmärkning för semantik och presentation, vilket kan leda till problem för vissa användare och i vissa webbläsare. Ett flertal huvudrubriker h1 finns på vissa sidor. Huvudrubriken beskriver vad sidan och sidans innehåll handlar om och bör finnas en per sida. Det finns exempel där rubrikstrukturen inte är korrekt. Rubrikerna måste vara i hierarkiskt strukturell ordning. Hjälpmedel behöver en korrekt strukturkod, för att kunna beskriva för användarna vad som är en rubrik. Tomma underrubriker finns på webbplatsen och behöver tas bort. Sökfunktionen i sidhuvudet på webbplatsen saknar ett kopplat label-element. Genom kopplingen blir det även möjligt för en person som saknar en visuell presentation att veta vilken etikett som hör till vilket fält, eftersom skärmläsare läser upp etiketten när fältet får fokus. Lista-element på vissa sidor saknar markeringar för ul-element och li-element. Skärmläsare och andra hjälpmedel behöver korrekt kodade listor för att kunna signalera till användaren att en lista faktiskt är just en lista. Det finns radioknappar och kryssrutor på webbplatsen som inte är grupperade med hjälp av fieldset och legend-element. Ett caption element och kolumnrubriker th saknas på tabeller som finns på webbplatsen. Tabeller kan vara svåra att tolka – både för användare med skärmläsare och för andra. Låt html-koden uttrycka vad tabellens olika delar innehåller, och hur de hänger ihop. På så vis blir tabellen tillgänglig för alla. En tabell som saknar HTML 5 tabellmarkeringar på sidan ”Kontaktlista”. Tabeller kan vara svåra att tolka – både för användare med skärmläsare och för andra. Låt HTML-koden uttrycka vad tabellens olika delar innehåller, och hur de hänger ihop. På så vis blir tabellen tillgänglig för alla.
Vissa länkar saknar markering utöver färg. Användare som helt eller delvis saknar förmågan att urskilja färger får problem att förstå vad som är klickbara länkar. Rubriker och länkar använder samma färg på vissa sidor och dessa bör särskiljas. Använd blå färg för länkar.
Det finns ett exempel på en ram som innehåller text och element som går att nå med hjälp av tangentbordet, denna ram innehåller en ljuduppläsning av innehållet och detta innebär problem för användare med skärmläsare.
Vissa länkar på webbplatsen går inte att nå med tangentbordet. Se till att det går att hantera all funktionalitet med enbart tangentbord, eftersom många hjälpmedel i praktiken fungerar som tangentbord.
Huvudmenyn är kodad med ett nav-element men saknar benämning i form av aria-label som beskriver att det är en huvudmeny. Användare med skärmläsare får inte samma information som användare som kan se, så det blir svårt att hitta huvudmenyn. Det saknas ett main-element som omgärdar huvudinnehållet och en benämning av detta. Användare med skärmläsare som använder snabbkommandon för att hoppa mellan landmärken får inte tillräcklig information om vad huvudinnehållet handlar om. Det finns ett section-element och ett article-element som omgärdar huvudinnehållet. Det finns ingen anledning att ha dessa element här. Det räcker med att ha ett main-element som omgärdar huvudinnehållet. Länken ”Hoppa till innehållet” finns inte på webbplatsen. Skapa genvägar för att hoppa över delar i strukturen, till exempel menyn, för att komma direkt till sidans innehåll. För användare som lyssnar igenom en sida med skärmläsare, eller som tabbar sig fram med tangentbord eller någon typ av hjälpmedel, tar det lång tid att komma förbi till exempel en meny. Det saknas ett header-element som omgärdar sidhuvudet. Det finns exempel på webbplatsen där rubrikstrukturen inte är korrekt. Hjälpmedel behöver en korrekt strukturkod, för att kunna beskriva för användarna vad som är en rubrik. Tomma underrubriker finns på webbplatsen och behöver tas bort.
Sidtiteln behöver förbättras på startsidan på webbplatsen. Den bör skrivas i formen ”Sidans innehåll eller ämne – Webbplatsens ägare”. Sidtiteln är det första som läses upp med vissa hjälpmedel samt den text som visas i webbläsarens fönster.
Det finns länkar som leder till olika målsidor men som har samma länktexter. Dessa länkar behöver förtydligas. Användare med skärmläsare kommer att bli förvirrade och har svårt att veta länksyftet.
Det finns ett stort antal länkar med länktexten ”Läs mer” som har olika mål fastän att de har identiska länkadresser på sidan ”Alla utbildningar”.
Sökfunktionen i sidhuvudet på webbplatsen saknar ett kopplat label-element. Genom kopplingen blir det även möjligt för en person som saknar en visuell presentation att veta vilken etikett som hör till vilket fält, eftersom skärmläsare läser upp etiketten när fältet får fokus.
Webbplatsens sidor validerar inte enligt standarden för HTML eller CSS. För användare med hjälpmedel och webbläsare kan webbplatsen fungera sämre eller dåligt om uppmärkningskoden inte följer specifikationen fullt ut.
Det finns exempel på webbplatsen där vissa länkar saknar information om att det finns ett utfällbart område kopplat till länken. Det finns exempel på webbplatsen där ramen (iframe) saknar ett titel-attribut. Tabellens sorteringsfunktion på webbplatsen saknar semantisk information om att sorteringen är stigande eller fallande.
Problem vid användning med nedsatt synförmåga
Det finns två olika oklickbara bilder med alt-text ”Vävnadsrådet logo” på startsidan. Använd alt-text för logotypen på startsidan och låt den andra alt-text vara tom, t.ex. alt=””. Användare som är beroende av till exempel skärmläsare och punktdisplay behöver beskrivningar av allt innehåll som inte är text. Några bilder med texten PDF har alt-attribut men de saknar tydliga alternativa texter. Användare som är beroende av till exempel skärmläsare och punktdisplay behöver beskrivningar av allt innehåll som inte är text.
Vissa länkar saknar markering utöver färg. Användare som helt eller delvis saknar förmågan att urskilja färger får problem att förstå vad som är klickbara länkar. Rubriker och länkar använder samma färg på vissa sidor och dessa bör särskiljas. Använd blå färg för länkar.
Det finns exempel på webbplatsen där innehållet inte uppfyller färgkrav. Användaren kan missa viktig information om länktexter. Rekommenderad kontrast för att uppnå nivå AA är för text 4,5:1.
När webbplatsen zoomas upp till 200 % så täcker texterna i tabellen på webbplatsen, vilket behöver förbättras.
Vissa länkar på webbplatsen går inte att nå med tangentbordet. Se till att det går att hantera all funktionalitet med enbart tangentbord, eftersom många hjälpmedel i praktiken fungerar som tangentbord.
Huvudmenyn är kodad med ett nav-element men saknar benämning i form av aria-label som beskriver att det är en huvudmeny. Användare med skärmläsare får inte samma information som användare som kan se, så det blir svårt att hitta huvudmenyn. Det saknas ett main-element som omgärdar huvudinnehållet och en benämning av detta. Användare med skärmläsare som använder snabbkommandon för att hoppa mellan landmärken får inte tillräcklig information om vad huvudinnehållet handlar om. Det finns ett section-element och ett article-element som omgärdar huvudinnehållet. Det finns ingen anledning att ha dessa element här. Det räcker med att ha ett main-element som omgärdar huvudinnehållet. Länken ”Hoppa till innehållet” finns inte på webbplatsen. Skapa genvägar för att hoppa över delar i strukturen, till exempel menyn, för att komma direkt till sidans innehåll. För användare som lyssnar igenom en sida med skärmläsare, eller som tabbar sig fram med tangentbord eller någon typ av hjälpmedel, tar det lång tid att komma förbi till exempel en meny. Det saknas ett header-element som omgärdar sidhuvudet. Det finns exempel på webbplatsen där rubrikstrukturen inte är korrekt. Hjälpmedel behöver en korrekt strukturkod, för att kunna beskriva för användarna vad som är en rubrik. Tomma underrubriker finns på webbplatsen och behöver tas bort.
Sidtiteln behöver förbättras på startsidan på webbplatsen. Den bör skrivas i formen ”Sidans innehåll eller ämne – Webbplatsens ägare”. Sidtiteln är det första som läses upp med vissa hjälpmedel samt den text som visas i webbläsarens fönster.
Det finns länkar som leder till olika målsidor men som har samma länktexter. Dessa länkar behöver förtydligas. Användare med skärmläsare kommer att bli förvirrade och har svårt att veta länksyftet.
Det finns några områden på webbplatsen där markeringar är otydliga för både tangentbords- och muspekarfokus. Användare som navigerar med hjälp av tangentbordet är beroende av en visuell återkoppling var fokus finns på en sida och tappar orienteringen om tab-fokus saknas.
Det finns ett stort antal länkar med länktexten ”Läs mer” som har olika mål fastän att de har identiska länkadresser på sidan ”Alla utbildningar”.
Sökfunktionen i sidhuvudet på webbplatsen saknar ett kopplat label-element. Genom kopplingen blir det även möjligt för en person som saknar en visuell presentation att veta vilken etikett som hör till vilket fält, eftersom skärmläsare läser upp etiketten när fältet får fokus.
Det finns exempel på webbplatsen där vissa länkar saknar information om att det finns ett utfällbart område kopplat till länken. Det finns exempel på webbplatsen där ramen (iframe) saknar ett titel-attribut. Tabellens sorteringsfunktion på webbplatsen saknar semantisk information om att sorteringen är stigande eller fallande.
Problem vid användning med nedsatt färgseende
Vissa länkar saknar markering utöver färg. Användare som helt eller delvis saknar förmågan att urskilja färger får problem att förstå vad som är klickbara länkar. Rubriker och länkar använder samma färg på vissa sidor och dessa bör särskiljas. Använd blå färg för länkar.
Det finns exempel på webbplatsen där innehållet inte uppfyller färgkrav. Användaren kan missa viktig information om länktexter. Rekommenderad kontrast för att uppnå nivå AA är för text 4,5:1.
Problem vid användning med nedsatt finmotorik eller styrka
Vissa länkar på webbplatsen går inte att nå med tangentbordet. Se till att det går att hantera all funktionalitet med enbart tangentbord, eftersom många hjälpmedel i praktiken fungerar som tangentbord.
Huvudmenyn är kodad med ett nav-element men saknar benämning i form av aria-label som beskriver att det är en huvudmeny. Användare med skärmläsare får inte samma information som användare som kan se, så det blir svårt att hitta huvudmenyn. Det saknas ett main-element som omgärdar huvudinnehållet och en benämning av detta. Användare med skärmläsare som använder snabbkommandon för att hoppa mellan landmärken får inte tillräcklig information om vad huvudinnehållet handlar om. Det finns ett section-element och ett article-element som omgärdar huvudinnehållet. Det finns ingen anledning att ha dessa element här. Det räcker med att ha ett main-element som omgärdar huvudinnehållet. Länken ”Hoppa till innehållet” finns inte på webbplatsen. Skapa genvägar för att hoppa över delar i strukturen, till exempel menyn, för att komma direkt till sidans innehåll. För användare som lyssnar igenom en sida med skärmläsare, eller som tabbar sig fram med tangentbord eller någon typ av hjälpmedel, tar det lång tid att komma förbi till exempel en meny. Det saknas ett header-element som omgärdar sidhuvudet. Det finns exempel på webbplatsen där rubrikstrukturen inte är korrekt. Hjälpmedel behöver en korrekt strukturkod, för att kunna beskriva för användarna vad som är en rubrik. Tomma underrubriker finns på webbplatsen och behöver tas bort.
Sidtiteln behöver förbättras på startsidan på webbplatsen. Den bör skrivas i formen ”Sidans innehåll eller ämne – Webbplatsens ägare”. Sidtiteln är det första som läses upp med vissa hjälpmedel samt den text som visas i webbläsarens fönster.
Problem vid användning med kognitiv nedsättning
Sidtiteln behöver förbättras på startsidan på webbplatsen. Den bör skrivas i formen ”Sidans innehåll eller ämne – Webbplatsens ägare”. Sidtiteln är det första som läses upp med vissa hjälpmedel samt den text som visas i webbläsarens fönster.
Det finns några områden på webbplatsen där markeringar är otydliga för både tangentbords- och muspekarfokus. Användare som navigerar med hjälp av tangentbordet är beroende av en visuell återkoppling var fokus finns på en sida och tappar orienteringen om tab-fokus saknas.
Det finns ett stort antal länkar med länktexten ”Läs mer” som har olika mål fastän att de har identiska länkadresser på sidan ”Alla utbildningar”.
Hur vi testat webbplatsen
ETU AB har gjort en oberoende granskning av Vävnadsrådet.
Senaste bedömningen gjordes den 28 oktober 2020.
Redogörelsen uppdaterades senast den 28 oktober 2020.